Stelt u eens voor. U koopt ergens een relatiegeschenk en de gebruiker stikt er bijna in. Vervolgens dient de gebruiker een klacht in. Wie is er hier verantwoordelijk? En wat kunt u doen om dit te voorkomen, zodat u niet lijdt aan reputatieschade? ZaaKado werkt samen met Giving Europe, groothandel in promotionele artikelen. Matthijs van Gessel (Giving Europe) legt u graag meer uit over CSR.
Corporate social responsibility betekent maatschappelijk verantwoord ondernemen. De relatiegeschenken van ZaaKado en Giving Europe bevatten de volgende drie keurmerken:
Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO)
Dit keurmerk laat zien dat het van toepassing is op de hele onderneming. Daarbij is transparant communiceren belangrijk. In ISO26000:2010 beschrijft u hoe u omgaat met bepaalde onderwerpen over een relatiegeschenk.
Productveiligheid
Dit is van toepassing op de promotionele producten van Giving Europe. Certificaten en testrapporten zorgen ervoor dat producten veilig zijn. Deze tonen namelijk dat de producten op de normen van de Europese wet -en regelgeving goedgekeurd zijn.
Maatschappelijke verantwoordelijkheid
Dit is van toepassing op leveranciers, zoals fabrieken. Hierbij ligt de focus op werkomstandigheden in producerende landen. Giving Europe ondersteunt toeleveranciers stapsgewijs in het verbeteren van de arbeidsomstandigheden.
Weet u wie er verantwoordelijk is voor de productveiligheid en MVO? Eigenlijk is iedereen verantwoordelijk, dus de distributieketen, de importeur, de distributeur en ook u als eindgebruiker. De complete distributieketen is wettelijk aansprakelijk voor het leveren van veilige promotionele producten voor de markt. De importeur neemt verantwoordelijkheid door te werken met een geaccrediteerd testbedrijf, die ervaring heeft met het op de markt brengen van producten op de Europese markt. Daarnaast neemt de distributeur verantwoordelijkheid door EU richtlijnen te volgen, door te vragen naar veiligheid en het controleren van importeurs over gecertificeerde producten. Als laatst is de eindgebruiker ook verantwoordelijk en die kan vragen aan de leverancier naar ‘veilige’ producten. Mocht er een voorval plaatsvinden, moet iedereen een boete betalen. Desondanks betaalt de distributieketen de hoogste boete.
BSCI betekent Business Social Compliance Initiative. Dit is een internationale netwerkorganisatie met de focus op werkomstandigheden in producerende landen en het delen van informatie. Deze informatie bestaat uit audits bij fabrieken, oftewel het controleren van fabrieken.
BSCI werkt met één gemeenschappelijke gedragscode (Code of Conduct) en heeft een registratiesysteem. Zij ontwikkelen – met input van deelnemende bedrijven en stakeholders – een brede hoeveelheid aan tools en activiteiten. Dit gaat om het auditeren, trainen, informatie delen en invloed uitoefenen in het verbeteren van werkomstandigheden binnen de distributieketen van deelnemende bedrijven.
Producten moeten voldoen aan Europese wetten. Certificering toont dat regels nageleefd worden omtrent veiligheid en milieu. Dit heeft voor Giving Europe een hoge prioriteit. Uw klanten zullen meer gaan vragen over deze onderwerpen, omdat Europese wetten vereisen dat relatiegeschenken beschikken over de juiste certificaten. Daarom is het noodzakelijk dat u weet waar CSR over gaat.
Het IMPRESSION assortiment van Giving Europe is het enige 100% gecertificeerde assortiment van relatiegeschenken. Zij streven ernaar om optimaal bescherming te geven, door veilige en goed geteste producten aan te bieden, ongeacht productkeuze. Het IMPRESSION assortiment is de veilige optie om een relatiegeschenk aan te schaffen.
De voordelen van het IMPRESSION assortiment zijn:
Reputatieschade kan zich snel verspreiden door social media. Uiteindelijk weet de hele wereld wat er is gebeurd en dan is het lastig om hier bovenop te komen. Dus liever voorkomen dan genezen! En dat kan door zelf de verantwoordelijkheid te nemen en navraag te doen bij uw distribiteur, zoals ZaaKado. Daarentegen levert ZaaKado altijd veilige producten. Er kan uiteraard altijd wel iets gebeuren met een product. Maar door maatregelingen te nemen, beperkt u een voorval.
De meest gebruikte wet- en regelgeving zijn:
EN71 1 – 12 | Veiligheidseisen omtrent speelgoed | |
2011/65/EU RoHS | Restricties voor schadelijke substanties in elektronica en elektrische apparatuur | |
2012/19/EU WEEE | Afval van elektronica & elektronische apparatuur | |
1223/2009/EU | Cosmetische regelgeving | |
2001/1995/EC | Algemene productveiligheid | |
2004/108/EC | EMC richtlijn(Electro Magnetische Compatibiliteit) | |
2006/95/EC | ‘Low-voltage’- richtlijn | |
2013/65/EU | Batterijrichtlijn | |
1999/5/EC | R&TTE Radio en telecommunicatie | |
94/62/EC | Verpakkingsrichtlijn |
1907/2006/EC | Sommige bekende substanties onder de REACH regelgeving | |
AZO | ||
Cadmium | ||
Phthalates | ||
Zware metalen | ||
Formaldehyde | ||
PAHs | ||
Bisphenol A (BPA) | ||
Pentachlorophenol (PCP) | ||
Substances of Very High Concern (SVHC’s) |
Er zijn certificaten die exact aangeven waar een product wel en niet aan voldoet. Een geldig certificaat ziet er uit zoals hieronder aangegeven. De geldigheid van zo’n certificaat is maximaal 3 jaar.
Een geïmporteerd product dient altijd voorzien te zijn van importeursgegevens op de verpakking. Dit doet ZaaKado samen met Giving Europe op een zo’n neutraal mogelijke manier.
Dankzij de notificatiesysteem RAPEX en RASFF worden risico’s en gevaren voor consumenten gerapporteerd, zodat iedereen geïnformeerd kan worden met dezelfde informatie over een product. RAPEX wordt ingezet voor non-food items en RASFF wordt ingezet voor voedsel-gerelateerde producten of producten die in aanraking komen met voedsel.
Zo ziet zo’n notificatiesysteem eruit:
Zo ziet zo’n waarschuwingssysteem eruit:
Wilt u een relatiegeschenk, maar weet u niet of het een veilig en goed product is? Gebruik de expertise van ZaaKado. Wij weten exact welke producten wel en niet goed zijn.
Zo kunt u met een gerust hart een cadeau geven aan uw zakelijke relaties, vaste klanten of werknemers.
ZaaKado B.V. | Hertzstraat 8 | 2652 XX Berkel en Rodenrijs | +31 (0)85-4863750 | info@zaakado.nl | www.zaakado.nl